Livet gennem tiderne

Ved optegnelser fra det virkelige liv

BO kvartetten

omkring 1955-1960

Ungdomsorkester:

Efter endt soldatertid dannede jeg sammen med min søster Else Marie, hendes mand Bjarne og en fælles ungdomsven et mindre danse kvartet.

I en tre til fire år har vi stort set spillet ved forskellige lejligheder, såvel private som foreningsballer, i samtlige gamle forsamlingshuse i en lige linje fra Vesterhavet til Viborg. I omegnskommuner til Viborg var vi en overgang meget populære, ligesom vi også var ret populære på egen vest for Holstebro.

Derimod i hjemsognet, blev vi aldrig rigtig de store stjerner. Vi opfattede det som profeten, der ikke rigtig var velset i sit hjemland.

Vores danse repertoire forekom fra en del af herved viste nodesamling, samt ved utal af enkelte numre for pianostemme, som endnu foreligger ved samlingen hos min søster Else Marie.

Brydnings-tidsalder mellem gammeldaws og moderne dansemusik

B.O. Kvartetten opstod i en brydnings-tidsalder mellem gammeldaws og moderne dansemusik, hvor vi som unge mennesker, ved en form for gammeldaws danseretorik ved lokalsamfundet, opfattedes som udbryder ved at tillægge os en anden stil, ved at spille moderne dansemusik.

Som forbillede for at spille moderne dansemusik havde vi kun de velkendte orkestre i Holstebro, hvor vi med vores evner og resurser kunne danne vore musikalske interesser.

Eneste mulighed for at kunne forny vores repertoire var, at holde vores nodesamling opdateret med hvad vi følte havde interesse for vore blandede publikummer. Vi var selvskaber for vores danse repertoire.
Almen inspiration gennem Tv og andet elektronisk udstyr var endnu ikke opfunden, så vi var underlagt selvlære ved læsning af publikums interesse for vores musikalske underhold.

Vores danse repertoire var opdelt i kategorier som: Foxtrot, Vals, Tango og øvrige evergreen efter den tids danse-sjæler. Selvfølgelig også en gammeldaws fynbo og Totur til Vejle, m.fl. fra "Bedstefars spillebog".

Den tids rytmiske retorik var, at begynde og afslutte et nummer samtidig.
Vi kunne ikke bare starte en rytmeboks og så bare hænge på med nogle akkorddiske kompositioner ved evt. udfald, dansen skulle jo køre, så vi måtte selv leverer varen dertil.

Men så havde vi den fordel, musikken gik ikke i stå ved strømsvigt.